Piagam Pelanggan/Janji |
Elemen |
Jumlah Perkhidmatan yang disasarkan |
Peratus /Jumlah yang menepati tempoh masa/standard Piagam Pelanggan |
Menyediakan dan mengusahakan peningkatan secara berterusan dalam aspek yang berkaitan dengan pengajaran, penyelidikan dan perkhidmatan profesional sejajar dengan piawaian dan amalan terbaik yang diterima guna di peringkat antarabangsa |
Peratusan pensyarah yang mencapai skor 3.5 (skala likert 5) atau lebih untuk penilaian pengajaran:- i) Prasiswazah |
80% |
84.37%
|
Bilangan graduan PhD dikeluarkan |
300 |
369 |
|
Bilangan penerbitan dalam Citation Impact Journal (CIJ) |
2000 |
2177 |
|
Bilangan penerbitan dalam faktor impak |
1700 |
1852.05 |
|
Penglibatan dengan industri yang telah dikenalpasti strategik dengan UPM |
20%
|
24% |
|
Penglibatan dengan komuniti yang telah dikenalpasti strategik dengan UPM |
20% |
20% |
|
Domain Afektif: Kemahiran Kerja Berpasukan (TS) |
90% |
93.25% |
|
Domain Afektif: Kemahiran Keusahawanan (KS) |
70% |
72.88% |
|
Domain Afektif: Moral dan Etika (EM) |
90% |
91.47% |
|
Pembelajaran sepanjang hayat (LL) |
93% |
96.81% |
|
Psikomotor: Pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah (CTPS) |
80% |
82.37% |
|
Menyediakan program pengajian tinggi dan mewujudkan suasana pembelajaran yang berkualiti dalam usaha peningkatan kesarjanaan ilmu bagi memenuhi aspirasi pembangunan Negara
|
Pengiktirafan program pengajian |
100% |
100% |
Peratus kemasukan pelajar baharu prasiswazah dengan PNGK 3.5 dan ke atas |
40% |
43.95% |
|
Memperkasakan bidang penyelidikan dengan penemuan baharu yang dapat meningkatkan taraf hidup dan pembangunan ekonomi Negara secara menyeluruh |
Bilangan produk dikomersialkan |
22 |
22 |
Bilangan pusat kecemerlangan pendidikan (Higher Institutions’ Centres of Excellence) HICoE |
1 |
1 |
|
Mewujudkan budaya pengurusan berkualiti yang cekap dan berkesan serta suasana persekitaran kerja dan pembelajaran yang dinamik dan kondusif demi memupuk percambahan dan keterbukaan minda untuk membangunkan potensi diri staf dan pelajar
|
Memperoleh 1 Persijilan MS-ISO 9001:2008 untuk seluruh UPM |
Tercapai |
Tercapai |
Memastikan setiap aduan melalui surat/e-mel/telefon diberi akuan penerimaan dalam tempoh satu hari bekerja dan bagi aduan melalui media dalam tempoh 3 hari bekerja |
100% |
100% |
|
Menyebar dan menyampaikan maklumat bagi semua aktiviti UPM dalam tempoh dua hari bekerja selepas diterima daripada penganjur |
466 |
466 |
|
Indeks kajian Komunikasi Dalaman |
80% mencapai tahap 4 dan ke atas |
81.2% |
|
Memastikan pelaksanaan kursus kokurikulum berkredit memenuhi 4 teras utama yang ditetapkan oleh KPT |
100% |
100% |
|
Memastikan fasilitator mempunyai kelayakan yang relevan |
100% |
100% |
|
Keputusan kenaikan pangkat staf dimaklumkan kepada pemohon selewat-lewatnya 5 hari bekerja selepas Minit Mesyuarat Pihak Berkuasa Melantik diterima / arahan Pihak Berkuasa Melantik |
100% |
100% |
|
Menyediakan perkhidmatan profesional untuk meningkatkan kecekapan pengurusan yang menyeluruh
|
Menawarkan perkhidmatan perundingan dan pengembangan kepada masyarakat dan agensi pembangunan |
100% mengikut perancangan |
100% mengikut perancangan |
Menyediakan pengurusan perkhidmatan yang cekap melalui aplikasi sistem atas talian (online) - Sistem Pengurusan Kualiti |
100% |
100% |
|
Menyediakan Sistem Pengurusan Kewangan yang efisien kepada pelanggan - Indeks Kepuasan Pelanggan bagi perkhidmatan kewangan |
80% mencapai tahap 4 dan ke atas |
93% |
|
Menyediakan perkhidmatan /program pendidikan kepada masyarakat luar
|
100% |
100% |
|
Memberikan ruang dan peluang yang saksama kepada semua warganegara dengan tidak mengira kepercayaan, bangsa dan agama untuk memperoleh pendidikan tinggi yang berkualiti |
Pengambilan pelajar berdasarkan sistem meritokrasi |
100% |
100% |
Pengambilan staf berdasarkan kepakaran, kelayakan dan kelulusan mengikut skim perkhidmatan |
100% |
100% |
|
Bilangan program pendidikan ekskutif |
5 |
5 |
|
Bilangan program pendidikan jarak jauh |
14 |
14 |