Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan



 

 

Piagam Pelanggan/Janji

 

Elemen

 

Jumlah Perkhidmatan yang disasarkan

 Peratus /Jumlah yang menepati tempoh masa/standard Piagam Pelanggan

Menyediakan dan mengusahakan peningkatan secara berterusan dalam aspek yang berkaitan dengan pengajaran, penyelidikan dan perkhidmatan profesional sejajar dengan piawaian dan amalan terbaik yang diterima guna di peringkat antarabangsa

Peratusan pensyarah yang mencapai skor 3.5 (skala likert 5) atau lebih untuk penilaian pengajaran:-

i)   Prasiswazah

 

 80%

 

 

84.37%

 

Bilangan graduan PhD dikeluarkan

300

369

Bilangan penerbitan dalam Citation Impact Journal (CIJ)

2000

2177

Bilangan  penerbitan dalam faktor impak

1700

1852.05

Penglibatan dengan industri yang telah dikenalpasti strategik dengan UPM

20%

 

24%

Penglibatan dengan komuniti  yang telah dikenalpasti strategik dengan UPM

20%

20%

Domain Afektif: Kemahiran Kerja Berpasukan (TS)

90%

93.25%

Domain Afektif: Kemahiran Keusahawanan (KS)

70%

72.88%

Domain Afektif: Moral dan Etika (EM)

90%

91.47%

Pembelajaran sepanjang hayat (LL)

93%

96.81%

Psikomotor: Pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah (CTPS)

80%

82.37%

Menyediakan program pengajian tinggi dan mewujudkan suasana pembelajaran yang berkualiti dalam usaha peningkatan kesarjanaan ilmu bagi memenuhi aspirasi pembangunan Negara

 

Pengiktirafan program pengajian

100%

100%

Peratus kemasukan pelajar baharu prasiswazah dengan PNGK 3.5 dan  ke atas

40%

43.95%

Memperkasakan bidang penyelidikan dengan penemuan baharu yang dapat meningkatkan taraf hidup dan pembangunan ekonomi Negara secara menyeluruh

Bilangan produk dikomersialkan

22

22

Bilangan pusat kecemerlangan pendidikan (Higher Institutions’  Centres of Excellence) HICoE

1

1

Mewujudkan budaya pengurusan berkualiti yang cekap dan berkesan serta suasana persekitaran kerja dan pembelajaran yang dinamik dan kondusif demi memupuk percambahan dan keterbukaan minda untuk membangunkan potensi diri staf dan pelajar

 

Memperoleh 1 Persijilan MS-ISO 9001:2008 untuk seluruh UPM

Tercapai

Tercapai

Memastikan setiap aduan melalui surat/e-mel/telefon diberi akuan penerimaan dalam tempoh satu hari bekerja dan bagi aduan melalui media dalam tempoh 3 hari bekerja

100%

100%

Menyebar dan menyampaikan maklumat bagi semua aktiviti UPM dalam tempoh dua hari bekerja  selepas diterima daripada penganjur

466

466

Indeks kajian Komunikasi Dalaman

80% mencapai tahap 4 dan ke atas

81.2%

Memastikan pelaksanaan kursus kokurikulum berkredit memenuhi 4 teras utama yang ditetapkan oleh KPT

100%

100%

Memastikan fasilitator mempunyai kelayakan yang relevan

100%

100%

Keputusan kenaikan pangkat staf dimaklumkan kepada pemohon selewat-lewatnya 5 hari bekerja selepas  Minit Mesyuarat Pihak Berkuasa Melantik  diterima / arahan Pihak Berkuasa Melantik

100%

100%

Menyediakan perkhidmatan profesional untuk meningkatkan kecekapan pengurusan yang menyeluruh

 

Menawarkan perkhidmatan perundingan dan pengembangan kepada masyarakat dan agensi pembangunan

100% mengikut perancangan

100% mengikut perancangan

Menyediakan pengurusan perkhidmatan yang cekap melalui aplikasi sistem atas talian (online)

-  Sistem Pengurusan Kualiti
-  Sistem Maklum Balas Pelanggan
-   Sistem Maklumat Pelajar/i-GIMS
-   E-IHRAMS
-   E-MoU
-   PutraLMS

100%

100%

Menyediakan Sistem Pengurusan Kewangan yang efisien kepada pelanggan

-          Indeks Kepuasan Pelanggan bagi perkhidmatan kewangan

80% mencapai tahap 4 dan ke atas

93%

Menyediakan perkhidmatan /program pendidikan kepada masyarakat luar

  1. Human Potential Development Programme
  2. Unit University Third Aged (U3A)
  3. Pendidikan dan Kesihatan Cancer
  4. Unit Pemajuan Profesional dan Pendidikan Sepanjang Hayat

100%

100%

Memberikan ruang dan peluang yang saksama kepada semua warganegara dengan tidak  mengira kepercayaan, bangsa dan agama untuk memperoleh pendidikan tinggi yang berkualiti

Pengambilan pelajar berdasarkan sistem meritokrasi

100%

100%

Pengambilan staf berdasarkan kepakaran, kelayakan dan kelulusan mengikut skim perkhidmatan

100%

100%

Bilangan program pendidikan ekskutif

5

5

Bilangan program pendidikan jarak jauh

14

14